Παρασκευή 22 Μαρτίου 2013


Β΄ΕΛΜΕ ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ
Μοσχονησίων 23 Αιγάλεω Τ.Κ.12242
Τηλ – Fax  5910896                                                                     Αιγάλεω 20/3/2013

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ
Η Β΄ ΕΛΜΕ Δυτικής Αττικής σας προσκαλεί στις εκδηλώσεις για τις ΗΜΕΡΕΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
ü Κυριακή 31 Μάρτη 20:00 Αίθουσα Δημαρχείου Χαϊδαρίου (Στρ. Καραϊσκάκη και Επαύλεως)  Αφιέρωμα στο Μάνο Χατζιδάκι με το μουσικό σχήμα «Ροδανθός».
ü Σάββατο 13 Απρίλη 20:00 Αμφιθέατρο 1ου Γυμνασίου-1ου Λυκείου Χαϊδαρίου (Ανεξαρτησίας 17) Παραδοσιακή Μουσική από την Ελλάδα με το συγκρότημα του Χρήστου Τσιαμούλη.
ü Κυριακή 14 Απρίλη 19:00 Δημοτικό Κινηματοθέατρο Αγίας Βαρβάρας «Γιάννης Ρίτσος» (Κρήτης & Θεμιστοκλέους) Οι Φασουλήδες του Κατσιπόρα του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα από τη θεατρική ομάδα ΟΝΕΙΡΟΒΑΤΕΣ.
ü Κυριακή 21 Απρίλη 19:00 Δημοτικό Κινηματοθέατρο Αγίας Βαρβάρας «Γιάννης Ρίτσος» (Κρήτης & Θεμιστοκλέους) Το Καπνισμένο τσουκάλι του Γιάννη Ρίτσου. Μουσικοθεατρική παράσταση από το θεατρικό εργαστήρι του Δήμου Αγ. Βαρβάρας.
ü Τρίτη 23 Απρίλη 19:00 Αίθουσα Δημαρχείου Χαϊδαρίου (Στρ. Καραϊσκάκη και Επαύλεως) Ποιητική βραδιά αφιερωμένη στην ποιήτρια Δήμητρα Χριστοδούλου.
ü Δευτέρα 22 έως Παρασκευή 26 Απρίλη Φεστιβάλ Καλλιτεχνικής δημιουργίας των καθηγητών της Β΄ΕΛΜΕ στο Παλατάκι Χαϊδαρίου.

«ΟΤΑΝ  ΣΥΝΗΘΙΖΕΙΣ ΤΟ ΤΕΡΑΣ, ΑΡΧΙΖΕΙΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΜΟΙΑΖΕΙΣ»
Μάνος Χατζιδάκις.
ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟ ΣΗΜΕΡΙΝΟ «ΤΕΡΑΣ»

ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ
Για το Δ.Σ της ΕΛΜΕ


Ο Πρόεδρος

Κορδής Νεκτάριος




Ο Γεν. Γραμματέας

  Σταθόπουλος Ανδρέας

Σάββατο 9 Μαρτίου 2013


Μ. Αναγνωστάκης: Ο ποιητής με την πολιτική συνείδηση

Ημερομηνία: 09/03/2013 left.gr
Σαν σήμερα γεννήθηκε ο κορυφαίος ποιητής Μανώλης Αναγνωστάκης

 
Ένας από τους κορυφαίους ποιητές της πρώτης μεταπολεμικής γενιάς. Ποιητής με πολιτική συνείδηση, φυλακίστηκε και καταδικάσθηκε σε θάνατο για τις ιδέες του και χαρακτηρίστηκε ως ο «ποιητής της ήττας», καθώς με τους στίχους του εξέφρασε τη διάψευση των οραμάτων της Αριστεράς. Το ποιητικό του έργο καθόρισε την ομάδα των στρατευμένων ποιητών της μεταπολεμικής ποίησης.
 
Ο Μανώλης Αναγνωστάκης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη στις 9 Μαρτίου του 1925. Σπούδασε Ιατρική και ειδικεύτηκε ως ακτινολόγος στη Βιέννη (1955-1956). Άσκησε το επάγγελμα του ακτινολόγου στη Θεσσαλονίκη και το 1978 μετεγκαταστάθηκε στην Αθήνα.
 
Πήρε μέρος στην Αντίσταση ως στέλεχος της ΕΠΟΝ στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Για την πολιτική του δράση στο φοιτητικό κίνημα φυλακίστηκε στο διάστημα 1948-1951, ενώ το 1949 καταδικάστηκε σε θάνατο από έκτακτο στρατοδικείο.
 
Εμφανίστηκε στη λογοτεχνία το 1942 από το περιοδικό «Πειραϊκά Γράμματα». Εκτελώντας χρέη και αρχισυντάκτη, το 1944 συνεργάστηκε με το φοιτητικό περιοδικό «Ξεκίνημα» (1944), πόλο συσπείρωσης των προοδευτικών νέων λογοτεχνών της πόλης, και το 1945 εξέδωσε με δικά του έξοδα την πρώτη του ποιητική συλλογή με τίτλο «Εποχές». Αν και προχώρησε στην έκδοση μιας σειράς ποιητικών συλλογών τις επόμενες δεκαετίες, θα έπρεπε να περιμένει ως το 1979, σχεδόν 35 χρόνια μετά την πρώτη έκδοση του βιβλίου του, ώστε να δει να τυπώνεται η συγκεντρωτική έκδοση των ποιημάτων του χωρίς δικά του έξοδα.
 
Δημοσίευσε ποιήματα και κριτικά σημειώματα σε πολλά περιοδικά, ενώ είχε και πυκνή παρουσία στην εφημερίδα «Αυγή», με κείμενα για θέματα λογοτεχνικά και πολιτικά. Εξέδωσε το περιοδικό «Κριτική» (Θεσσαλονίκη, 1959-1961), υπήρξε μέλος της εκδοτικής ομάδας των «Δεκαοκτώ κειμένων» (1970), των «Νέων Κειμένων» και του περιοδικού «Η Συνέχεια» (1973).
 
Τα ποιήματα που ο Μανώλης Αναγνωστάκης άφησε πίσω του δημοσιευμένα είναι 88 και γράφτηκαν από το 1941 έως το 1971. Από το 1979 που κυκλοφόρησε ο συγκεντρωτικός τόμος των ποιημάτων του, και από το 1983 που κυκλοφόρησε ιδιωτικά το αυτοβιογραφικό σχόλιο «Y.Γ.» δεν υπήρξε καμία δημόσια παρέμβασή του.
 
«Στο αλλοιωμένο τοπίο της εποχής μας δεν θα ξαναγράψω», είχε ξεκαθαρίσει, γιατί «το έργο μου το ολοκλήρωσα. Επιλέγω τη σιωπή». Ίσως επειδή, όπως είχε πει σε μία από τις σπάνιες συνεντεύξεις του, «η ποίηση είναι έργο της νεότητας. Χρειάζεται ενθουσιασμό, αυταπάτες, ψευδαισθήσεις. Αυτά τα έχουν οι νέοι. Όσο μεγαλώνεις, κατέχεις καλύτερα τα μέσα σου. Γίνεσαι τεχνίτης, αλλά ένα ποίημα δεν χρειάζεται να είναι τέλειο για να είναι καλό».
 
 
Ο Αναγνωστάκης είχε προαναγγείλει τη σιωπή του με τους στίχους:
 
Το θέμα είναι τώρα τι λες.
Καλά φάγαμε, καλά ήπιαμε.
Καλά τη φέραμε τη ζωή μας ως εδώ.
Μικροζημίες και μικροκέρδη συμψηφίζοντας.
Το θέμα είναι τώρα τι λες. (Στόχος, 1970)
 
Ποιήματά του μεταφράστηκαν στα αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά, ιταλικά, ενώ μελοποιήθηκαν από συνθέτες, όπως ο Μίκης Θεοδωράκης, ο Θάνος Μικρούτσικος, ο Μιχάλης Γρηγορίου, ο Γιάννης Μαρκόπουλος και ο Δημήτρης Παπαδημητρίου. Τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο Ποίησης (1986) και το Μεγάλο Βραβείο Λογοτεχνίας (2002), ενώ αναγορεύτηκε επίτιμος διδάκτορας του πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
 
Το πιο γνωστό του ποίημα ήταν το «Μιλώ», που μελοποίησε ο Μίκης Θεοδωράκης.
 
ΜΙΛΩ...
 
Μιλώ για τα τελευταία σαλπίσματα των νικημένων στρατιωτών
Για τα κουρέλια από τα γιορτινά μας φορέματα
Για τα παιδιά μας που πουλάν τσιγάρα στους διαβάτες
Μιλώ για τα λουλούδια που μαραθήκανε σους τάφους και τα σαπίζει η βροχή
Για τα σπίτια που χάσκουνε δίχως παράθυρα σαν κρανία ξεδοντιασμένα
Για τα κορίτσια που ζητιανεύουν δείχνοντας στα στήθια τις πληγές τους
Μιλώ για τις ξυπόλυτες μάνες που σέρνονται στα χαλάσματα
Για τις φλεγόμενες πόλεις τα σωριασμένα κουφάρια σους δρόμους
Τους μαστροπούς ποιητές που τρέμουνε τις νύχτες στα κατώφλια
Μιλώ για τις ατέλειωτες νύχτες όταν το φως λιγοστεύει τα ξημερώματα
Για τα φορτωμένα καμιόνια και τους βηματισμούς στις υγρές πλάκες
Για τα προαύλια των φυλακών και για το δάκρυ των μελλοθανάτων.
 
Μα πιο πολύ μιλώ για τους ψαράδες
Π' αφήσανε τα δίχτυα τους και πήρανε τα βήματά Του
Κι όταν Αυτός κουράστηκε αυτοί δεν ξαποστάσαν
Κι όταν Αυτός τους πρόδωσε αυτοί δεν αρνηθήκαν
Κι όταν Αυτός δοξάστηκε αυτοί στρέψαν τα μάτια
Κι οι σύντροφοι τους φτύνανε και τους σταυρώναν
Κι αυτοί, γαλήνιοι, το δρόμο παίρνουνε π' άκρη δεν έχει
Χωρίς το βλέμμα τους να σκοτεινιάσει ή να λυγίσει
 
Όρθιοι και μόνοι μες στη φοβερή ερημία του πλήθους.
 
Η ποίηση του Μανώλη Αναγνωστάκη δεν είναι απαισιόδοξη. Όσο κι αν οι στίχοι του φτάνουν κάποτε στην απελπισία, στο βάθος του ορίζοντα διακρίνεται ένα φως που μοιάζει περισσότερο με την αναλαμπή της αυγής και λιγότερο με το λυκόφως. Η δύναμη του ποιητικού του έργου, υπερβαίνοντα τις κομματικές ταμπέλες, κατάφερε να εκφράσει την αβεβαιότητα, την αποξένωση, αλλά και τις ελπίδες μιας ολόκληρης εποχής.
 
Έφυγε από τη ζωή τα ξημερώματα της 23ης Ιουνίου 2005, καταβεβλημένος από χρόνια αναπνευστικά και καρδιαγγειακά προβλήματα.
 
Διαβάστε
 
«Ποιήματα 1941-1971» (Εκδόσεις Νεφέλη)
Αλέξανδρου Αργυρίου: «Μανόλης Αναγνωστάκης: Νοούμενα και υπονοούμενα της ποίησής του» (Εκδόσεις Γαβριηλίδης)
 
 
 
 
Πηγή: sansimera.gr
 
 
 
Εργογραφία
Το Σεπτέμβριο του 1942, πρωτοεμφανίζεται στα ελληνικά γράμματα με το παραδοσιακό ποίημα "1870-1942" που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό "Πειραϊκά Γράμματα".
Το Μάρτιο του 1944 κάνει και πάλι την εμφάνισή του με το νεωτερικό ποίημα "Απροσδιόριστη χρονολογία" που δημοσιεύεται στο φοιτητικό περιοδικό "Ξεκίνημα"  (Θεσσαλονίκη, όργανο του εκπολιτιστικού ομίλου Πανεπιστημίου), του οποίου υπήρξε αρχισυντάκτης από το πρώτο τεύχος (15 Φεβρουαρίου 1944) μέχρι και το 12ο (Οκτώβριος 1944). Αυτή είναι και η περίοδος που θα ξεκινήσει η γόνιμη και τόσο μοναδική ποιητική του διαδρομή, καθώς το 1945 εκδίδεται η συλλογή "Εποχές" για να ακολουθήσουν οι: "Εποχές 2" (Θεσσαλονίκη 1948), "Η συνέχεια" (1954), η συγκεντρωτική έκδοση "Τα ποιήματα 1941-1956" μαζί με τις "Παρενθέσεις" και τη "Συνέχεια 2" (1956), "Η Συνέχεια 3"(Θεσσαλονίκη 1962), η μελέτη "Υπέρ και κατά" (1965), "Ο Στόχος" (1970), η συγκεντρωτική έκδοση"Τα ποιήματα (1941-1971)" (1971), και τέλος το "Υ.Γ." που η πρώτη του έκδοση, ιδιωτική και εκτός εμπορίου, έγινε το 1983 για να επανεκδοθεί το 1992 (Νεφέλη). Είχαν προηγηθεί η μελέτη "Αντιδογματικά, άρθρα και σημειώματα" (1978), "Το περιθώριο" (πεζό, 1979), ο "Μανούσος Φάσσης, Παιδική Μούσα (Τραγούδια για την προσχολική και σχολική ηλικία" (1980), "Τα Συμπληρωματικά (Σημειώσεις κριτικής)" (1985), "Ο ποιητής Μανούσος Φάσσης. Η ζωή και το έργο του. Μια πρώτη απόπειρα κριτικής προσέγγισης" (1987) και "Η χαμηλή φωνή. Τα λυρικά μιας περασμένης εποχής στους παλιούς ρυθμούς - μια πρσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη" (1990).
ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ 10 ΜΑΡΤΙΟΥ ΣΤΙΣ 19.00 ΣΑΣ ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΤΗΣ Β ΕΛΜΕ ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ ΣΤΟ 9 ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΑΙΓΑΛΕΩ(Ψαρών και Ιερά Οδό) ΜΕ ΠΡΟΒΟΛΗ ΤΗΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ ΣΕ ΑΝΑΛΥΣΗ 1080P KAI HXO DTS ΧΩΡΙΣ ΚΟΜΜΕΝΕΣ ΣΚΗΝΕΣ:

A Clockwork Orange
Το Κουρδιστό Πορτοκάλι

Σκηνοθεσία:
Stanley Kubrick
Παίζουν:
Malcolm McDowell, Patrick Magee, Michael Bates, Warren Clarke, John Clive, Adrienne Corri, Carl Duering, Paul Farrell, Clive Francis, Michael Gover
Διάρκεια:
136 λεπτά
Παραγωγή:
Hawk Filmσ, Polaris Productions, Warner Bros., 1971

Τρία χρόνια μετά την Οδύσσεια του Διαστήματος ο Stanley Kubrick επιστρέφει με μια από τις πιο δραστικές και ανατρεπτικές ταινίες όλων των εποχών. Το Κουρδιστό Πορτοκάλι βασισμένο στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Anthony Burgess αναφέρεται σε μια συμμορία νεαρών κακοποιών με αρχηγό τον Alex σε μια ζοφερή φουτουριστική Αγγλία. Η εν λόγω συμμορία καθημερινά επιδίδεται σε πράξεις ωμής βίας και βανδαλισμών, χαμένη σε ένα κόσμο ναρκωτικών, βίαιων ενστίκτων και πλήξης.

Ωστόσο, μετά από προδοσία των «φίλων» του, ο κεντρικός ήρωας του έργου Alex,αφού συλλαμβάνεται και τιμωρείται με ποινή πολλών ετών αποφασίζει να συμμετάσχει σε ένα μυστικό κρατικό πείραμα σωφρονισμού με το οποίο η «επανένταξη» στην κοινωνία θα γίνει ταχύτατα. Ουσιαστικά μέσω του ιδιότυπου αυτού πειράματος θα κερδίσει την ελευθερία του, αλλά θα απωλέσει την ικανότητά του να εκτελεί βίαιες πράξεις…

Εδώ παρατηρούμε το μεγαλείο του Kubrick ο οποίος με αριστοτεχνικό όσο και σαρκαστικό τρόπο μας παρουσιάζει πώς ο θύτης γίνεται θύμα μιας κοινωνίας σε βαθιά κρίση, μιας κοινωνίας με αποστεωμένους θεσμούς, διεφθαρμένης και ανελεύθερης. Η διάχυτη ειρωνεία που εκπέμπεται από το έργο ισοπεδώνει τα πάντα και ουσιαστικά καταδεικνύει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την αποτυχία ενός συστήματος…

Το κουρδιστό πορτοκάλι (ήτοι κουρδιστός άνθρωπος, καθώς Clockwork: Κουρδιστό, Orange: Πορτοκάλι, Orang: άνθρωπος στην διάλεκτο των Malay, που ομιλιέται στην Ταϊλανδή, στη Σιγκαπούρη και στις γύρω περιοχές) κατ’ ουσίαν συνιστά μια σπουδή στη βία, ένα άριστα φιλοτεχνημένο πορτρέτο μιας διεστραμμένης προσωπικότητας (ο πρωταγωνιστής Alex), μια γλαφυρή σκιαγράφηση μιας μελλοντικής κοινωνίας εφιαλτικής αλλά όχι και τόσο μακρινής.

Βέβαια η ταινία είναι εξαιρετικά πολυεπίπεδη ιδεολογικά και με πολλούς συμβολισμούς. Εκτός από το θέμα της βίας, θίγει το ζήτημα της αυταρχικής εξουσίας, το οποίο έχει ως τάση να δημιουργεί πειθήνια άτομα, και γενικά πραγματεύεται την ανθρώπινη φύση και την ανθρώπινη βούληση. Η περαιτέρω ανάλυσή της στερείται νοήματος, αφενός γιατί τα λόγια περιττεύουν για ένα κλασικό αριστούργημα, όπως το Κουρδιστό Πορτοκάλι, και αφετέρου γιατί ο καθένας εκλαμβάνει διαφορετικά μια ταινία τόσο πλούσια σε ιδέες και τόσο πολυεπίπεδη.

Σε τεχνικό επίπεδο το έργο είναι εξαιρετικά άρτιο. Η σκηνοθεσία του Kubrick είναι πραγματικά μεγαλειώδης και καθηλωτική. Ο θεατής βιώνει την ταινία, καθώς η κάμερα ουσιαστικά σαν ηδονοβλεψίας παρακολουθεί τις ωμότητες του Alex. Το θέαμα είναι αποκρουστικό, αλλά οι εικόνες είναι τόσο δυνατές, ώστε ο θεατής δεν μπορεί να ξεκολλήσει τα μάτια του από την οθόνη! Το αισθητικό αποτέλεσμα ολοκληρώνεται με την οπτική υπερβολή και τα εξεζητημένα κοστούμια και σκηνικά. Μεγάλη συμβολή στην ταινία έχει και η μουσική επένδυση και ιδιαίτερα η χρήση της ενάτης συμφωνίας του Μπετόβεν. Στις ιδιομορφίες του φιλμ συγκαταλέγεται και η χρήση μιας περίεργης διαλέκτου από τα μέλη της συμμορίας (ένα μείγμα ρωσικών σε αγγλοποιημένη μορφή και σαιξπηρικού διάλογου). Τέλος, ο Malcom McDowell δίνει recital ερμηνείας ενσαρκώνοντας την ταραγμένη περσόνα του Alex.

Το Κουρδιστό Πορτοκάλι θεωρήθηκε αρκετά εξτρεμιστικό ως έργο και η προβολή του απαγορεύθηκε σε πολλές χώρες. Ειδικά στην Αγγλία κατηγορήθηκε ότι παρέσυρε ορισμένους ανθρώπους σε βίαιες πράξεις, και ο Kubrick δέχθηκε απειλές κατά της ζωής του. Το αποτέλεσμα ήταν ο σκηνοθέτης ενοχλημένος από όλα αυτά να αποσύρει το φιλμ από τις αίθουσες. Το Κουρδιστό Πορτοκάλι δεν προβλήθηκε στην Αγγλία παρά μόνο μετά το θάνατό του μεγάλου δημιουργού!

Εντέλει, πρόκειται για μια ταινία σταθμό στο παγκόσμιο κινηματογραφικό στερέωμα, με ένα σφιχτοδεμένο σενάριο, μια αριστουργηματική σκηνοθεσία και φωτογραφία, μια κινηματογραφική εμπειρία δια χειρός Kubrick, ενός από τους μεγαλύτερους σκηνοθέτες όλων των εποχών. Μια ιδιοφυής σύλληψη, η οποία δεκαετίες αργότερα σοκάρει τόσο με την μοναδικότητά της, όσο και με την οξεία διορατική ματιά της. Μια must-see ταινία για κάθε σινεφιλ που σέβεται τον εαυτό του!

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΥΛΗ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

Σε αυτό τον σύνδεσμο 20 Δημοσιεύσεις με 75 ενσωματωμένα ντοκιμαντέρ για την εκπαίδευση, τη φύση και τον πολιτισμό σε 44 χώρες (Ανταρκτική, Αμερική, Αφρική). 
http://eduportal.gr/index.php/articles/culture?layout=default

ΤΟ ΘΑΥΜΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ


Παρασκευή 8 Μαρτίου 2013



ΣΤΙΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ

Μπέρτολτ ΜΠΡΕΧΤ, «Στις γυναίκες»

Βούρτσισε το σακάκι,
βούρτσισ’ το δυο φορές!
Όταν το βούρτσισμα τελειώσεις
μένει μια πατσαβούρα καθαρή.
Μαγείρευε όλο φροντίδα
μη λυπηθείς κανένα κόπο!
Σαν κι η δεκάρα λείπει
σκέτο νεράκι είναι η σούπα.
Δούλευε
δούλευε ακόμα πιο πολύ!
Κάνε οικονομία
μοίραζέ τα πιο καλά!
Λογάριαζε
λογάριαζε μ’ ακρίβεια!
Σαν κι η δεκάρα λείπει
τίποτα δεν μπορείς να κάνεις.
Ό,τι πάντα κι αν κάνεις
ποτέ αρκετό δε θα ‘ναι.
Η κατάστασή σου είναι άσκημη
κι ακόμα πιο άσκημη θα γίνει.
Δεν πάει άλλο πια
αλλά η διέξοδος ποια είναι;
Σαν την καρακάξα που άλλο
δεν μπορεί πια τα μικρά της να ταϊζει
ανίσχυρη μπροστά στη χιονοθύελλα του χειμώνα
και δε βλέπει διέξοδο καμιά και στο μοιρολόι το ρίχνει
έτσι και συ δε βλέπεις διέξοδο καμιά
κι αρχινάς το μοιρολόι.
Ό,τι πάντα κι αν κάνεις
ποτέ αρκετό δε θα ‘ναι
η κατάστασή σου είναι άσκημη
κι ακόμα πιο άσκημη θα γίνει
δεν πάει έτσι άλλο πια
αλλά η διέξοδος ποια είναι;
Τζάμπα δουλεύετε και δε λυπάστε κόπους
για να αναπληρώσετε αυτό που δεν μπορεί να αναπληρωθεί
και να προκάνετε αυτό που κανένας να προκάνει δεν μπορεί
σαν η δεκάρα λείπει, καμιά δουλειά δεν είναι αρκετή.
Το ζήτημα για το κρέας,
που σας λείπει στην κουζίνα
δεν πρόκειται μες στην κουζίνα να κριθεί.
Ό,τι κι αν κάνετε
ποτέ αρκετό δε θα ‘ναι.
Η κατάστασή σας είναι άσκημη
κι ακόμα πιο άσκημη θα γίνει.
Δεν πάει έτσι άλλο πια
αλλά η διέξοδος ποια είναι;
http://www.youtube.com/watch?v=RZ-gx5Riqc0

ΓΥΝΑΙΚΑ- ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΜΑΛΑΜΑΣ

Κυριακή 3 Μαρτίου 2013


Εμείς και ο τρόμος
τ0υ Βασίλη Αμανατίδη 

Δήμητρα Χ. Χριστοδούλου «Ο τρόμος ως απλή μηχανή», Ποίηση. Εκδόσεις Πατάκης, 2012, σελ. 107).

Η ενδέκατη ποιητική συλλογή της Δήμητρας Χ. Χριστοδούλου έρχεται πέντε χρόνια μετά τον τιμημένο με Κρατικό Βραβείο Ποίησης «Λιμό» και μόλις δύο μετά την προηγούμενη συλλογή της «Πώς αυτοκτονούν οι Ασσύριοι». Θαρρώ πως τα τρία αυτά βιβλία –μαζί με το «Ελάχιστα πριν» του 2005– αποτελούν την επισφράγιση βαθιάς ωρίμανσης μιας από τις σπουδαιότερες ποιήτριες που ξεκίνησαν τη δεκαετία του 1970 αλλά και μία σαφή –θα έλεγα οριστική– αλλαγή τόνου από τον κομψό, εγκεφαλικό λυρισμό των πρώτων της έργων προς την τολμηρή μέθοδο ενός σαρκαστικού ελέους.

Αν στους «Ασσύριους», η Χριστοδούλου επικεντρώθηκε στην απαξίωση της ύπαρξης μέσα από το πρόσχημα της εξαφάνισης πολιτισμών, στη νέα συλλογή εστιάζει στο επαχθές εδώ και τώρα της ελληνικής (και παγκόσμιας) κατάστασης, διατηρώντας και πάλι ως θέμα της την πτώση. Η οικονομική παράμετρος της κρίσης χρησιμοποιείται ως εύκαιρος κοινωνικός και πολιτικός διαθλαστικός φακός, που διανοίγει και πάλι το δράμα της ύπαρξης προς την οντολογία του πάντοτε («Πώς θα ισοσκελίσω τις δαπάνες / Με τόσο χώμα στις τσέπες μου;»). Το ανεπίδοτο του ανθρώπου έρχεται πια και φωλιάζει μες στη στυγνή επικαιρότητα, η οποία γίνεται έτσι –σαν κατά τύχη– μοχλός ανάδειξής του. Η οικονομική θεομηνία επιτείνει τον αβίωτο βίο και τον άδικο μόχθο, για τα οποία η Χριστοδούλου έχει ξαναμιλήσει στο παρελθόν. Αλλά είναι η συντριβή της ατομικής ηθικής συνείδησης και η εξοικείωσή μας με τον τρόμο (να η δόλια ιδιότητα του τρόμου ως απλής μηχανής) που οδηγεί μια χώρα στην απονέκρωση. Η Χριστοδούλου μοιάζει να προτείνει πως δεν είναι πια το άτομο που πεθαίνει σαν χώρα, αλλά η χώρα που πεθαίνει σαν άτομο. («Μέσα στην πόλη μόνο εμείς, εμείς. / Καθένας όλο του το σόι».)

Έτσι, στα 94 ποιήματα της συλλογής ακτινογραφείται η άστεγη και απαρηγόρητη φύση του ανθρώπου στην άθρησκη ξηρότητα του 21ου αιώνα. Μέσα στον βιότοπο αυτόν –όπου το προσωπικό και το πολιτικό βρίσκονται σε αλληλοεγκόλπωση–, ο καθημερινός άνθρωπος και οι αφανείς του βίοι κατέρχονται έναν Άδη, γελοίοι και γελασμένοι («Τι κωμωδία των περιστάσεων… / Ποιος είναι ποιος; Τι εννοεί το ποίημα; Ποια γλώσσα ονομάζει τι; Ποιο καθεστώς και ποια αθανασία;»). Εδώ, ο άνεργος στέκει οντολογικά άεργος και αμήχανος απέναντι στον έσω-έξω τρόμο μιας αιωνίως νέας κατάστασης πραγμάτων.

Στα ποιήματα αυτά –μέσω εναλλαγής περιστατικών, εξομολογήσεων, σπαραγμάτων αφήγησης, μονολόγων θεατρικής εκφοράς– θριαμβεύει η πολυεστιακή οπτική γωνία: όχι μόνο το πρώτο, αλλά και το τρίτο ενικό και πληθυντικό πρόσωπο της ποίησης. («Πάνω απ’ όλα μ” ενδιαφέρει / Αυτός που δεν είμαι εγώ».) Ομως τώρα η Χριστοδούλου τείνει και προς το δεύτερο πληθυντικό πρόσωπο του «εσείς»: η συλλογή κατέχεται από το ήθος μιας πολυφωνικής μαρτυρίας, η οποία καταλήγει σχεδόν σ’ ένα σπασμένο χορικό, χτισμένο για να μας εμπεριέχει.

Παρά τη δυσκολία της θεματικής, που θα μπορούσε να εκτραπεί προς τη μεμψιμοιρία και τη συναισθηματολογία, και αν εξαιρέσει κανείς μια υποψία περίσσειας στο δεύτερο μέρος της συλλογής, η ματιά της Χριστοδούλου παραμένει θαυμαστά ακριβής, κυνικά ψύχραιμη και μαζί συμπάσχουσα. Το ειρωνικό, (αυτο)σαρκαστικό –σε περιπτώσεις ακόμη και σατιρικό–, απόθεμα αυτού του βλέμματος παράγει ποιήματα για τη συντριπτική θλίψη, που δεν θρηνωδούν ούτε γογγύζουν. Πυκνότητα ύφους, κυμαινόμενος ρυθμός, αναζήτηση της δραστικής μεταφοράς, μετωνυμική εκτίναξη των λέξεων, καβαφικού τύπου ειρωνεία και οικονομία, καθώς και μια κομψή αποφθεγματικότητα που πλησιάζει μάλλον την Ντίκινσον παρά τη Δημουλά. Ενδιαμέσως, η Χριστοδούλου επιτρέπει σοφά στο βιβλίο της μεμονωμένα ιντερμέδια κάλλους: λυρικές ή κρυπτικές εκτροπές που κατατείνουν προς την ομορφιά. Μια ομορφιά, ωστόσο, που τρομάζει και αυτή να εδραιωθεί ή να επιμείνει στη λυρική της βεβαιότητα.

Προς το κλείσιμο της συλλογής επικρατεί αποκλιμάκωση, ένα coitus interruptus θαυμάσια ταυτισμένο με το θέμα της. Η Χριστοδούλου, με αυτοσπαρασσόμενο σαρκασμό, δηλώνει ανήμπορη να παράσχει για μιας τον τελικό αρμόδιο στίχο. Έχει όμως προλάβει να φτάσει στον επίφοβο στόχο. Λογαριάζω αυτή την εθελούσια ομολογία «αδυναμίας» ως ένα είδος ουσιαστικής φιλευσπλαχνίας προς όλους, αλλά και ως δυνάμει επαναστατική πράξη: Αποσυρόμενη, μας βοηθά να μείνουμε μόνοι και να καθρεφτιστούμε στον καθρέφτη μας, ώστε να αντέξουμε το άγριο είδωλό μας ανάμεσα στο φάρμακο και στο φαρμάκι.

03/03/2013 ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ